طراحی سایت طراحی سایت .

طراحی سایت

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه

 


بروز مسائل و اتفاقات نا گوار و نا خوشایند ممکن است در زندگی هر فردی پیش بیاید و روال طبیعی زندگی افراد را مختل کند. به خصوص افرادی که شغلی های سختی نظیر آتش نشانی، نیروی انتظامی و تکنسین آمبولانس دارند بیش تر در معرض حوادث نا گوار هستند. این اتفاقات ممکن است برای بسیاری از افراد اهمیتی نداشته باشد و برعکس برخی دیگر را به مشکلات روحی و روانی زیادی دچار کند. عموما این افراد که پس از بروز اتفاقی نا خوشایند این مشکلات برای  آن ها پیش می آید، درگیر اختلال پس از سانحه شده اند. در این مطلب قصد داریم اختلال استرس پس از سانحه و نحوه درمان آن توسط روانپزشک شیراز را بررسی کنیم.

استرس پس از سانحه چیست؟
اختلال استرس پس از سانحه ترجمه ی عبارت انگلیسی Post-traumatic stress disorder می باشد و به صورت مختصر به آن PTSD گفته می شود. اختلال استرس پس از سانحه همان طور که از نامش پیداست پس از یک اتفاق تلخ بروز می کند. به این معنی که فرد پس از تجربه ی یک حادثه ی وحشتناک، دچار اضطراب، افکار پریشان، کابوس و تداعی آن حادثه در ذهن می شود. حال این حادثه ممکن است برای خود فرد اتفاق افتاده باشد و یا اینکه شاهد بروز حادثه ای وحشتناک برای دیگران بوده باشد.

عمده ترین حوادث و اتفاقاتی که ممکن است افراد را به اختلال پس از سانحه دچار کند، عبارت است از:

حوادث نا گوار طبیعی مانند سیل، زلزله و …
تصادفات جاده ای شدید
تجاوز
گروگان گرفته شدن
حملات تروریستی
در جنگ اسیر شدن
درگیری های پلیسی
درگیر شدن با بیماری صعب العلاج یا لاعلاج
مرگ و از دست دادن عزیزان
و …
علائم اختلال استرس پس از سانحه
هر اختلال روانی علائم مخصوص به خود را دارد. اختلال استرس پس از سانحه نیز علائمی دارد که توسط آن ها می توان تشخیص داد فردی دچار این اختلال است یا خیر. البته ممکن است همیشه علائم به سرعت پس از حادثه بروز نکند و فرد ماه ها و حتی سال ها بعد درگیر این علائم شود.

اما در هر حال مهم ترین علائم اختلال پس از سانحه به شرح زیر می باشد:

خاطرات نا خوشایند و آزار دهنده
یاد آوری مکرر حادثه
کابوس های مداوم در خواب
احساس گناه
تغییر در رفتار و بد خلقی
پریشانی جسمی و روحی
کاهش علاقه و انگیزه
سرزنش کردن خود
عدم تمرکز
دوری از دیگران
درمان اختلال استرس پس از سانحه
اگر خود یا اطرافیان شما علائمی که در بالا اشاره کردیم را دارید، شک نکنید که دچار اختلال پس از سانحه شده اید و لازم است برای درمان آن حتما به روانپزشک مراجعه نمایید. دکتر سید سادات سپهرتاج، یکی از بهترین روانپزشکان شیراز است که در این امر به شما کمک می کند.

در درمان اختلال استرس پس از سانحه هم می توان از روان درمانی استفاده کرد و هم دارو و هم ترکیبی از هر دو. این بستگی به وضعیت بیماری شما و تشخیص روانپزشک دارد. روانپزشک می تواند توسط آموزش مهارت های برطرف کردن علائم، ایجاد افکار مثبت نسبت به خود و اطرافیان، آموزش کنار آمدن با شرایط و … به درمان این اختلال در شما کمک کند.

 

 

منبع : دکتر سید سادات سپهرتاچ

 

بیش تر بخوانید : دکتر مشاور ازدواج در شیراز

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۴:۵۰ توسط:حامد نظرزاده موضوع: نظرات (0)