طراحي سايت طراحي سايت .

طراحي سايت

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه

 


بروز مسائل و اتفاقات نا گوار و نا خوشايند ممكن است در زندگي هر فردي پيش بيايد و روال طبيعي زندگي افراد را مختل كند. به خصوص افرادي كه شغلي هاي سختي نظير آتش نشاني، نيروي انتظامي و تكنسين آمبولانس دارند بيش تر در معرض حوادث نا گوار هستند. اين اتفاقات ممكن است براي بسياري از افراد اهميتي نداشته باشد و برعكس برخي ديگر را به مشكلات روحي و رواني زيادي دچار كند. عموما اين افراد كه پس از بروز اتفاقي نا خوشايند اين مشكلات براي  آن ها پيش مي آيد، درگير اختلال پس از سانحه شده اند. در اين مطلب قصد داريم اختلال استرس پس از سانحه و نحوه درمان آن توسط روانپزشك شيراز را بررسي كنيم.

استرس پس از سانحه چيست؟
اختلال استرس پس از سانحه ترجمه ي عبارت انگليسي Post-traumatic stress disorder مي باشد و به صورت مختصر به آن PTSD گفته مي شود. اختلال استرس پس از سانحه همان طور كه از نامش پيداست پس از يك اتفاق تلخ بروز مي كند. به اين معني كه فرد پس از تجربه ي يك حادثه ي وحشتناك، دچار اضطراب، افكار پريشان، كابوس و تداعي آن حادثه در ذهن مي شود. حال اين حادثه ممكن است براي خود فرد اتفاق افتاده باشد و يا اينكه شاهد بروز حادثه اي وحشتناك براي ديگران بوده باشد.

عمده ترين حوادث و اتفاقاتي كه ممكن است افراد را به اختلال پس از سانحه دچار كند، عبارت است از:

حوادث نا گوار طبيعي مانند سيل، زلزله و …
تصادفات جاده اي شديد
تجاوز
گروگان گرفته شدن
حملات تروريستي
در جنگ اسير شدن
درگيري هاي پليسي
درگير شدن با بيماري صعب العلاج يا لاعلاج
مرگ و از دست دادن عزيزان
و …
علائم اختلال استرس پس از سانحه
هر اختلال رواني علائم مخصوص به خود را دارد. اختلال استرس پس از سانحه نيز علائمي دارد كه توسط آن ها مي توان تشخيص داد فردي دچار اين اختلال است يا خير. البته ممكن است هميشه علائم به سرعت پس از حادثه بروز نكند و فرد ماه ها و حتي سال ها بعد درگير اين علائم شود.

اما در هر حال مهم ترين علائم اختلال پس از سانحه به شرح زير مي باشد:

خاطرات نا خوشايند و آزار دهنده
ياد آوري مكرر حادثه
كابوس هاي مداوم در خواب
احساس گناه
تغيير در رفتار و بد خلقي
پريشاني جسمي و روحي
كاهش علاقه و انگيزه
سرزنش كردن خود
عدم تمركز
دوري از ديگران
درمان اختلال استرس پس از سانحه
اگر خود يا اطرافيان شما علائمي كه در بالا اشاره كرديم را داريد، شك نكنيد كه دچار اختلال پس از سانحه شده ايد و لازم است براي درمان آن حتما به روانپزشك مراجعه نماييد. دكتر سيد سادات سپهرتاج، يكي از بهترين روانپزشكان شيراز است كه در اين امر به شما كمك مي كند.

در درمان اختلال استرس پس از سانحه هم مي توان از روان درماني استفاده كرد و هم دارو و هم تركيبي از هر دو. اين بستگي به وضعيت بيماري شما و تشخيص روانپزشك دارد. روانپزشك مي تواند توسط آموزش مهارت هاي برطرف كردن علائم، ايجاد افكار مثبت نسبت به خود و اطرافيان، آموزش كنار آمدن با شرايط و … به درمان اين اختلال در شما كمك كند.

 

 

منبع : دكتر سيد سادات سپهرتاچ

 

بيش تر بخوانيد : دكتر مشاور ازدواج در شيراز

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۴:۵۰ توسط:حامد نظرزاده موضوع: نظرات (0)